W związku z nadal trwającym stanem pandemii i odnotowanym wzrostem zachorowań na terenie kraju ustawodawca zdecydował, że możliwość pracy w systemie zdalnym (home office) zostanie przedłużona.
Praca zdalna jeszcze przez 3 miesiące od odwołania stanu epidemii
Pracodawcy uzyskali możliwość zlecania pracownikom wykonywania pracy zdalnej na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, tzw. Tarcza Antykryzysowa 1.0. W przepisach intertemporalnych Tarczy Antykryzysowej 1.0 wskazano, że przepis ten utraci moc obowiązującą po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy (8 marca 2020 r.), a zatem 4 września 2020 r.
Z uwagi na zbliżający się termin 4 września, z którym wygaśnie dotychczas obowiązująca regulacja odnośnie pracy zdalnej, a także z nadal obowiązującym stanem epidemii, uchwalona została zmiana Tarczy Antykryzysowej 1.0 w tym zakresie. Zmiana ta została wprowadzona w ustawie z dnia 24 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw i wejdzie w życie 5 września 2020 r.
Zgodnie ze zmienionym przepisem „W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).” Pracodawcy będą zatem mogli nadal zlecać pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę wykonywanie jej w systemie home office przez okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, a także przez 3 miesiące od ich odwołania. Regulacja odbiega więc od wskazania konkretnej daty, do której stosowana może być praca zdalna – jak miało to miejsce dotychczas.
Warto jednak podkreślić, że pracodawca może w każdym momencie cofnąć polecenie pracy zdalnej – praca w tym trybie jest tym samym uzależniona wyłącznie od decyzji pracodawcy.
Zasady wykonywania pracy zdalnej bez zmian
Omawiana nowelizacja przepisów Tarczy Antykryzysowej 1.0. nie dotyczy natomiast zasad wykonywania pracy zdanej w związku z czym pozostają one takie same jak dotychczas, tj.
wiążące pracownika polecenie pracy zdalnej możliwe jest tylko, gdy pracownik posiada umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj wykonywanych przez niego obowiązków,
narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca,
przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania. Forma i częstotliwość sporządzania ewidencji wykonywanych czynności winna zostać określona w poleceniu pracodawcy.
Praca zdalna a Kodeks Pracy
Pomimo pojawiających się regularnie postulatów, a także omawianych regulacji, których wprowadzenie zostało niejako wymuszone przez pandemię COVID-19, praca zdalna nadal nie została uregulowana w kompleksowy sposób w Kodeksie Pracy.
W związku z tym pojawia się szereg wątpliwości dotyczących pracy zdalnej, które przede wszystkim dotyczą uregulowania przerw w pracy, nadgodzin, miejsca pracy (które powinno być zgodne z treścią umowy o pracę), ale także rozliczenia kosztów ponoszonych przez pracownika w związku ze świadczeniem pracy poza biurem oraz zapewnieniem odpowiednich warunków BHP.
Jak wynika z aktualnych informacji przekazywanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trwają prace nad nowelizacją Kodeksu Pracy, które pozwolą na stałe wprowadzić instytucje pracy zdalnej do porządku prawnego. Konkretne propozycje w tym zakresie mają pojawić się po wakacjach.
Wobec braku norm kodeksowych istotne są zatem wewnętrzne regulacje przyjmowane przez pracodawców, np. regulaminy pracy zdalnej, które mają wyjaśniać wątpliwości i problemy związane z wykonywaniem obowiązków służbowych przez pracowników poza oficjalnym miejscem pracy.
Zespół Kubas Kos Gałkowski cały czas monitoruje regulacje i zalecenia wydawane przez organy rządowe i na bieżąco opracowuje konkretne rozwiązania prawne. Pozostajemy w gotowości, aby udzielić wsparcia i odpowiedzi na wszelkie pojawiające się pytania. W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z COVID-19 oraz wpływem pandemii na Państwa działalność, jesteśmy do Państwa dyspozycji.
Artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, abstrakcyjny i ogólny, nie stanowi opinii prawnej lub porady ani nie może być traktowany jako świadczenie pomocy prawnej w jakiejkolwiek formie. Materiały zawarte w niniejszym artykule nie mogą stanowić podstawy jakiejkolwiek odpowiedzialności Kancelarii lub autora artykułu w stosunku do osób trzecich. Kancelaria "Kubas Kos Gałkowski – Adwokaci sp. p". sp. k. może udzielić porady prawnej lub sporządzić opinię wyłącznie i dopiero po zapoznaniu się ze stanem faktycznym konkretnej sprawy. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub pomocy prawnej skontaktuj się z naszym prawnikiem.
Comentários